Thursday 19 April 2012

pillar of islam (lapbook)



ok lapbook ni kami dah siap kan awal bulan april rasanya..oh ni lah lapbook pertama kami..bestnya siapkan lapbook ni..
bila dah siap kami bertiga ayah,ibu dan danish sama-sama tengok dan mula
mengupas topik rukun islam ni..
tula seronoknya..

ok isi-isi lapbook pillar of islam ialah


dan ibu buatkan ni...

nama solat dan bilangan rakaat..dan berbentuk spoon..spoon tu boleh dikeluarkan dari pocket..
alhamdullilah hasil lapbook ni danish dah ingat rakaat dalam setiap solat..

dan ibu menerangkan juga makna syahadah untuk rukun islam yang pertama.ibu buat lapbook ni dalam 2 bahasa english+malay..supaya danish mudah untuk persediaan subjek agama di sekolah kafa dan sek.ren.nanti..

2.rukun islam yang kedua:solat 5 waktu
aktiviti yang telah kami buat dgn danish ialah:
- wudhu 
- solat berjemaah 
- menghafal bacaan dalam solat (niat solat,surah lazim,doa iftitah,bacaan rukuk,duduk diantara 2 sujud)
praktikal ni dibuat dengan danish secara santai dengan dia mengikut kami bersolat(ibu dan ayah solat dan baca kuat-kuat) dan dia ikut bacaan kami.alhamdullilah nampak perkembangan positif.dia boleh hafal bacaan dalam solat.insyallah akan pertingkatkan lagi dengan bacaan tahiyat awal,akhir dan bacaan2 lain.

dan dari pemerhatian ibu disekolah jugak dia dah mula belajar dan praktis kan.semalam kami ibu dan ayah dengar dia nyanyi lagu wudhu..lets wudhi mcm tu la..ibu ayah tepuk2 tangan..seronoknya..cuma ibu nak memantapkan lagi pemahaman dan buat lebh praktikal di rumah.sebab disekolah mungkin danish solat dengan kawan0kawan jadi tak boleh nak fokus sangat..

dan ibu dan ayah ajar danish praktikal solat lagi semalam..
insyallah akan pertingkat kan lagi..latihan bacaan semalam sampai rakaat kedua je..dan rakaat ke3 dan seterusnya ibu akan sambung lagi nanti...

jadi..untuk lebih faham konsep,tertib nya ibu akan sediakan bahan untuk buat lapbook solat..jadi kita mulakan dengan wudhu..
bahan sebenarnya ibu dah sediakan..cuma cari masa yang sesuai dengan jadual kita je..jadi solat lapbook ibu mulakan dengan wudhu lapbook..

malam ni danish dah siapkan mewarna 2 page..ada lagi jadi sambung esok..


tak sabar ibu nak tengok danish siapkan lapbook kali ni..disamping menyiapkan lapbook ni disamping tu la ibu akan kupas dan bincang kan topik tu..

walaupun ibu tau danish dah belajar disekolah..tetap ibu nak buat jugak..supaya danish lebih arif lagi kan..ada jugak ibu printkan untuk subjek sains..my body,animal (farm etc) ada craft semua..seronok..ibu pulak yang tak sabar nak soh danish siapkan..hehhe...takpe..kita buat slow-slow..dan keluarkan 1..1 bahan dulu..untuk sains pulak..ibu nak buat eksperimen..untuk topic sense..(nak bgi danish tau rasa salty,sweet,bitter)...dan ibu dah beli sand paper untuk bagu perbezaan kasar,lembut..semoga allah permudahkan perjalanaan kita danish..amin..

bersambung lagi..semoga segala perbuatan,pekerjaan dan percakapan kita menjadi ibadah..amin



No comments:

Post a Comment